-
1. Kan ik als alleenstaande mijn kamer of kajuit delen met iemand?
Ja, indien u als alleenstaande graag een kamer of kajuit met iemand wil delen, dan kan u dat bij ons altijd meegeven. Wij doen al het mogelijke om een reispartner te vinden die samen met u een kamer of kajuit kan delen.
-
2. Worden er excursies georganiseerd?
Ja, wij selecteren minstens één, meestal meerdere excursies. De uitstap die wij uitkiezen wordt door ons begeleid, is exclusief voor onze groep en wij zorgen voor gidsen die u taal spreken. Tenzij anders vermeld. De excursies die door Project Reizen aangeboden worden, zijn vooraf te reserveren om zeker te zijn van uw plaats.
-
3. Wat moet ik doen als ik een speciaal dieet moet volgen?
De meeste hotels of rederijen kunnen speciale maaltijden zoals een zoutloos dieet of glutenvrij voorzien. U moet dit echter wel doorgeven op voorhand bij het boeken van uw reis, zodat wij dit kunnen aanvragen. Wij informeren u ook steeds op voorhand i.v.m. de haalbaarheid hiervan.
-
4. Hoe kies ik mijn kajuittype?
Of u best een binnen- of een buitenhut neemt hangt af van uw persoonlijke wensen. Aan boord van cruiseschepen is zoveel te doen en tijdens een cruise zijn er zoveel mooie dingen te bezichtigen aan land dat u bijzonder weinig tijd zult hebben om in uw hut door te brengen.
- Een binnenhut is niet minderwaardig aan een buitenhut. Het grote verschil is dat u in een binnenhut geen daglicht hebt dus geen raam en in een buitenhut wel.
- Buitenhutten hebben patrijspoorten of panoramische ramen. Deze kunnen echter niet geopend worden.
- Behalve binnen- en buitenhutten hebben de meeste schepen ook hutten met balkon die vaak ingedeeld worden in gewone buitenhutten met balkon, minisuites en suites.
-
5. Worden er tijdens cruises ook excursies georganiseerd?
Per aanleghaven selecteren wij uit het volledige aanbod minstens één excursie. De uitstap die wij uitkiezen wordt door ons begeleid, is exclusief voor onze groep en wij zorgen voor gidsen die uw taal spreken. Tenzij indien anders vermeld.
-
6. Ben ik verplicht mij voor alle excursies in te schrijven?
Neen, u bent absoluut niet verplicht om in te schrijven voor een excursie. U kan vrij beslissen wat u per aanleghaven doet.
-
7. Op welke manier betaal ik mijn rekening aan boord?
Op alle cruiseschepen wordt voor u een scheepsrekening geopend waarop al uw uitgaven geregistreerd worden. Zo hoeft u niet steeds met cash geld op het schip rond te lopen. Bij elke aankoop ontvangt u een betalingsbewijs. Aan het einde van uw cruise krijgt u een gedetailleerd overzicht van uw uitgaven en kan u uw rekening cash of met kredietkaart betalen.
-
8. Ben ik bereikbaar aan boord?
Bijna alle cruiseschepen zijn uitgerust met één of meer internetcafés waar u tegen betaling gebruik kan maken van het internet. Een aantal schepen is ook voorzien van "wireless hotspots" zodat u uw eigen laptop of gsm kunt gebruiken aan boord.
De meeste hutten zijn uitgerust met een telefoontoestel. De verbinding verloopt via satelliet en is bijzonder duur. U belt daarom best wanneer u aan land bent.
-
9. Zijn de fooien voor de bemanning verplicht?
Aan boord van alle cruiseschepen ontvangen de bemanningsleden een standaardloon dat aangevuld wordt met fooien. Dit systeem bevordert de dienstverlening van de bemanningsleden want hoe beter de service, hoe meer fooi de passagiers geven. Het bedrag dat u dient te voorzien verschilt van rederij tot rederij. Bij uw reisdocumenten vindt u de nodige richtlijnen. Meestal worden fooien gegeven aan de cabinesteward, de hoofdgarçon, de garçon en de assistent garçon maar u mag uiteraard ook andere bemanningsleden voor hun diensten belonen. De manier waarop fooien gegeven worden verschilt van rederij tot rederij.
Bij sommige rederijen worden de fooien automatisch toegevoegd aan uw scheepsrekening. Soms bent u vrij het bedrag te laten verlagen of verhogen naargelang uw graag van tevredenheid en eventueel een fooi in de hand te geven.
-
10. Welke kleren moet ik meenemen op een cruise?
Overdag aan boord
Comfortabele vrijetijdskleding die aangepast is aan de weersomstandigheden in de regio volstaat. Aan dek zijn schoenen met rubberen zolen aangewezen. Zwemkledij, zonnecrème met hoge beschermingsfactor, een zonnebril, een hoofddeksel en een lichte, winddichte jas zijn onontbeerlijk. Alle schepen zijn uitgerust met airconditioning. In sommige regio's is het erg heet en kan het verschil tussen de buiten- en de binnentemperatuur tamelijk groot zijn. U neemt dus best een sjaal mee om te vermijden dat u kou vat.
Overdag aan land
Ook hier volstaat comfortabele vrijetijdskleding die aangepast is aan de weersomstandigheden in de regio. Tijdens excursies draagt u best stevige maar comfortabele stapschoenen. In de diverse landen gelden diverse gebruiken. Om kerken, kathedralen en tempels te bezoeken dient u schouders en knieën te bedekken.
's Avonds aan boord
De dress code waar meestal 's avonds gebruik van wordt gemaakt, is casual en informeel.
Dit omvat deftige kledij waarin u zich comfortabel voelt.Wij adviseren u ook steeds op voorhand ivm de dresscode.
-
11. Is er een dokter aan boord?
Er is steeds een dokter en een verpleegster aan boord. Hoe groter het schip, hoe meer medische faciliteiten aanwezig zijn. Sommige schepen zijn zelfs uitgerust met een heus hospitaal waar dringende operaties uitgevoerd kunnen worden. De apotheek aan boord is uitgerust met een beperkte voorraad van de meest courante medicijnen. Indien u afhankelijk bent van medicijnen, neem dan voldoende voorraad mee zodat u niet voor verrassingen komt te staan. In het dagprogramma dat dagelijks in uw hut afgeleverd wordt staat het dagelijks spreekuur van de dokter vermeld. In geval van nood kunt u de dokter laten oproepen. Doktersbezoeken, medicijnen en medische zorgen zijn extra te betalen.
-
12. Hoe weet ik welke activiteiten er plaatsvinden aan boord?
Elke avond wordt het dagprogramma voor de volgende dag in uw kajuit afgeleverd. Dit programma bevat alle informatie die u nodig hebt om optimaal van uw cruise te kunnen genieten. U vindt er o.a. de openingsuren van alle faciliteiten aan boord, een overzicht van de geplande activiteiten en het entertainment, informatie over de excursies, het aankomst- en vertrekuur van het schip, algemene informatie over de aanleghaven en de gegevens van de havenagent. Daarnaast worden er ook alle Project Reizen activiteiten in vermeld en de openingsuren van onze vragendesk.
Neem het dagprogramma steeds grondig door zodat u niets mist en neem het altijd mee als u van boord gaat zodat u weet wanneer u terug aan boord moet zijn en wie u moet contacteren mocht u aan land iets overkomen waardoor u niet tijdig terug in de haven kunt zijn. Mocht u het dagprogramma in een andere taal wensen dan kunt u dit vragen aan uw kajuit-steward.
-
13. Is er een kinderclub?
De meeste rederijen zijn bijzonder kindvriendelijk en voorzien dan ook een speciaal activiteitenprogramma voor kinderen. De activiteiten verschillen van rederij tot rederij en van schip tot schip maar zijn aangepast aan verschillende leeftijdsgroepen en vinden plaats onder leiding van deskundigen. Vooral aan boord van de megaschepen zijn er aparte faciliteiten voorzien voor kinderen zoals o.a. een kinderbad, een restaurant, een disco, een sportzaal, een computerzaal en een speelkamer,…
Ook 's avonds wordt er goed voor de kinderen gezorgd. Het hele gezin kan samen dineren, er zijn speciale kindermenu's voorzien en kinderen kunnen - uiteraard onder het toeziend oog van de begeleiders - ook zonder hun ouders dineren. Aan boord van een aantal schepen kunt u tevens een beroep doen op een (betalende) babysitdienst.
-
14. Is er een wasserij aan boord?
Alle cruiseschepen zijn uitgerust met een wasserij. In uw hut vindt u een prijslijst. U kunt uw kleren laten wassen of laten stomen. Als u uw kledingstukken vóór 9u 's ochtends aan uw kajuitsteward afgeeft in de daarvoor voorziene zak worden ze de volgende dag terugbezorgd. Wenst u uw kledingstukken nog dezelfde dag terugbezorgd te zien dan betaalt u meestal 50% extra. Een aantal schepen is voorzien van een self-service wasserij waar u ook kunt strijken.
-
15. Extra: Reispas
Een geldig reispaspoort (reispas) is vereist voor alle landen waarvoor de gewone Belgische identiteitskaart niet volstaat. Ook voor kinderen jonger dan twaalf jaar is dit dan vereist. Je kan een reispas aanvragen bij je gemeentebestuur. Vraag je reispas zeker op tijd aan!
Voor sommige bestemmingen moet je reispas soms ook minstens zes maanden geldig zijn na retour van je reis. Indien Belgische kinderen jonger dan 12 jaar met je meereizen is de Kids-ID verplicht. Meer info op www.eid.belgium.be of http://diplomatie.belgium.be
Je wordt telkens bij boeking op de hoogte gebracht welke documenten je precies nodig hebt en welke je zelf moet aanvragen. Kinderen die met anderen dan hun ouders reizen, dienen een gelegaliseerde toelating van de gemeente voor te leggen. Deelnemers met een andere nationaliteit: gelieve ons te raadplegen. Opgelet: de formaliteiten kunnen tussen de inschrijving en de datum van vertrek veranderen. Wij houden u op de hoogte van elke eventuele verandering.